Lávka u Trkače, 210bpm

Ateliér Seho – Poláček

Místo stavby
dodáme až bude na místě, Česká republika

Datum dokončení
2023

Autoři
vedení projektu: Hana Seho, Jiří Poláček
studentský tým: Štěpán Mareš (autor konceptu), Martina Divišová, Natálie Poláková, Lucie Tiralová, Roman Totušek, Michaela Vilímková

Konzultanti
Vladimír Janata (statické řešení)
Šárka Malošíková (koordinace projektu)

Spolupráce
Excon, SIMED, s.r.o.

Investor
Správa Krkonošského národního parku

Autoři fotografií
Správa Krkonošského národního parku

 

Voda šumí, příroda se probouzí a naše kroky, zatím lehké, postupují údolím. S pokorou vnímáme klidné znovuzrození přírody. Dříve, než si stihneme užít všechny krásy, stává se cesta strmou, příroda surovou a krok těžkým. Tep se zvyšuje neúměrně nadmořské výšce. 210 bpm. Voda hučí, začíná sněžit, mrzne. Cesta se klikatí a v jejím největším záhybu, u Rudného potoka, končí. Koryto potoka cestu přerušilo a lavina zahalila.

Tvar lávky vychází ze zakřivení cesty. Je tedy navržena jako kruhová výseč. Svou subtilností lávka připomíná žiletku. Návštěvníci jdoucí na Sněžku uvidí tenkou linii spojující břehy Rudného potoka. Kolemjdoucí budou vnímat hlavně pochozí vrstvu, která je navržena z podélně ohnuté betonářské výztuže s mezerami tak, aby veškeré nečistoty propadly a zároveň byla lávka příjemná pro přechod. Ze samotné lávky se pak návštěvník může podívat přímo do koryta Rudného potoka.

Návrh lávky ovlivnilo několik důležitých faktorů: umístění lávky v lavinovém svahu, požadavek na vysokou únosnost a doprava na místo. Součástí návrhu je rozdělení lávky na více dílů pro snadnou dopravu a manipulaci při jejím kotvení do základových zídek. Lávka tedy sestává ze tří dílu, které jsou tvořeny třemi typy konstrukčních prvků: nosníky, příčníky a betonářskou ocelí. Díky ocelové konstrukci a povrchové úpravě žárovým zinkem je lávka velmi subtilní a nenarušuje přírodní scenérie ve svém okolí. Celá trojdílná konstrukce je usazena na dva úložné prahy, které jsou kotveny do vyskládaných kamenných
zídek. Stávající zídky se tedy pouze přeskládají pro potřeby nové lávky. Nedojde tak k téměř žádnému zásahu do okolí.

Výkresy

Proces

Slavnostní otevření 20. 6. 2023

Hotová stavba